Välkommen till MP Österåkers gemensamma blogg!

Här bloggar vi som är aktiva i MP Österåker.
Alla åsikter som uttrycks här är personliga.

tisdag 16 november 2010

Samma peng = samma förutsättningar... eller?

Österåkers tillträdande kommunalråd Michaela Fletcher Sjöman skriver i en insändare i veckans Södra Roslagen "Att några skolor inte har en budget i balans och några har det, handlar inte om hur politiken satsat. Alla skolor får samma peng per elev och utifrån dessa förutsättningar är det upp till varje rektor att prioritera".

Slutsatsen tycks vara att den rektor som inte håller budget helt enkelt är en rektor som prioriterat fel eftersom man har samma peng per elev att tillgå och därmed exakt samma förutsättningar som de skolor som både kan uppvisa vinst och goda resultat. Jag tvivlar visserligen inte på att felprioriteringar förekommer, men låt oss koppla
på vårt sunda förnuft ett par sekunder... är det någon som på fullt allvar tror att det är så enkelt att man kan sätta exakt samma peng per elev och förvänta sig att skolorna ska klara sin uppgift exakt lika bra? Det är inga robotar vi talar om här utan barn och ungdomar med helt olika bakgrund, problem, begåvning o.s.v. o.s.v. Och eftersom skolan är segregerad har vissa skolor fler resurskrävande elever än andra och vice versa.

Förra året kom Skolverket ut med en rapport där man kritiserar kommunerna just för att man generellt inte differentierar resurserna till skolan tillräckligt mycket. Visserligen omfördelas resurserna till en viss del här i Österåker, som i de flesta andra kommuner, men dessa så kallade tilläggsresurser har reducerats kraftigt de senaste åren och man har dessutom kört med samma fördelningsgrund i flera år trots att den bör uppdateras inför varje läsår för att det ska bli effektivt. För förskolan har Österåker inte några tilläggsresurser alls.

Så här skriver Skolverket i sammanfattningen av sin rapport:

"Det är kommunpolitiker i fullmäktige och i barn och utbildningsnämnder (motsvarande) som styr över vilka resurser som avsätts och hur de fördelas till verksamheter och enheter och det är nödvändigt att de skaffar sig underlag för sin styrning. Resultaten i den här studien tyder på bristande styrning och egenkontroll på många håll. Många kommuner har inte tagit reda på hur resurserna används och man har inte en modell för resursfördelningen grundad i uppföljnings- och utvärderingsresultat. Resultaten tyder också på att resurser inte differentieras tillräckligt mycket med tanke på de stora skillnader som finns i förskolors och skolors förutsättningar för sin verksamhet." Hela rapporten finns att läsa här.

Och vårt tillträdande kommunalråd anser alltså att ingenting handlar om "hur politiken satsar"..... Dags att lyfta huvudet ur sanden?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar