Välkommen till MP Österåkers gemensamma blogg!

Här bloggar vi som är aktiva i MP Österåker.
Alla åsikter som uttrycks här är personliga.

fredag 23 april 2010

Håll hastigheten - rädda 125 liv och spara på miljön!


Om alla höll hastigheten skulle 125 liv räddas varje år, ännu fler skulle slippa bli svårt skadade och koldioxidutsläppen skulle minska med motsvarande utsläpp från 240 000 personbilar! Detta, och en hel del annat, kommer NTF att informera om på den temavecka mot höga hastigheter som NTF tillsammans med polisen inleder på måndag.

Det är viktigt att arbeta för att många fler inser att hastigheten är helt avgörande både för risken att råka ut för en bilolycka och för hur svårt människor skadas. Alla inser faran med att falla utför ett stup, men inte med att krocka i 90 km/h trots att konsekvensen är densamma! Faktum är att kroppen inte tål att krocka i mer än max cirka 70 km/h, om du har god fysik, kör en säker bil och använder bilbälte! Tidsvinsterna är också betydligt mindre än vad folk tror.

Chansen för en gående att överleva en påkörning i 50 km/h är minimal (motsvarar ett fall på 10 m). I 30 km/h överlever de flesta och den tid det tar för dig att stanna är dessutom hälften så kort som när du kör 50 km/h. Det är DÄRFÖR det är max 30 km/h som gäller utanför förskolor bland annat och själv vill jag av samma anledning se en maxhastighet på 30 km/h även i samtliga bostadsområden.

Trots allt detta kör 50-60 % för fort och ungefär lika många anser faktiskt att det är viktigare att hålla den omtalade trafikrytmen än hastighetsgränsen. Min personliga upplevelse är att fortkörning knappt ens ses som ett brott i samhället. Inte sällan tycker man synd om den som råkat köra förbi en fungerande fartkamera och fått böter, trots att de är löjligt låga i förhållande till fortkörningens totala konsekvenser. Så jag välkomnar verkligen denna temavecka men hoppas samtidigt att detta är något vi i framtiden ska tala om oftare än en vecka om året.

Här och här kan du läsa mer om myter och sanningar om hastigheter och dess konsekvenser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar