Välkommen till MP Österåkers gemensamma blogg!

Här bloggar vi som är aktiva i MP Österåker.
Alla åsikter som uttrycks här är personliga.

måndag 22 mars 2010

Vad anser MP om familjers valfrihet?

Det undrade kommunstyrelsens ordförande på den allmänpolitiska debatten ikväll. Tyvärr hann hon inte få något svar, varför jag skriver några rader om min egen syn på föräldraförsäkringen, som nog var en av kanske flera frågor hon syftade på.

Visst finns det skäl att vara skeptisk mot en ökad kvotering av föräldraförsäkringen. Valfrihetsargumentet är det som oftast används. Jag anser dock att man kan rättfärdiga den typ av frihetsinskränkning fler pappamånader skulle innebära. Den sortens frihet som det innebär att fritt förfoga över föräldraledigheten (under de cirka två år per föräldrapar det handlar om) måste vägas mot den större och mer långsiktiga frihet som ett jämställt samhälle skulle leda till.

Miljöpartiet föreslår en tredelad, men samtidigt utbyggd, föräldraförsäkring där pappor också ska kunna vara hemma fler dagar den viktiga tiden direkt efter barnets födelse. Jag tycker att det är ett bra förslag där man tar ansvar för jämställdheten utan att missa barnperspektivet.

Mer om detta i min egen blogg:

http://sarakjernholm.blogspot.com/2010/03/jamstalldhet-pa-lika-villkor.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar