Välkommen till MP Österåkers gemensamma blogg!

Här bloggar vi som är aktiva i MP Österåker.
Alla åsikter som uttrycks här är personliga.

torsdag 23 september 2010

MP Österåker går från två till fyra mandat!

Så säger de preliminära slutresultatet när även onsdagsrösterna är räknade, vi har gått från 4,21 % i kommunalvalet 2006 till 7,5 % av rösterna 2010! Det känns fantastiskt att vi har gått framåt så mycket och att vi nu till och med för första gången är lika stora (t.o.m. något större) här i Österåker än vad vi är i landet! Stort tack till alla som gett oss sitt stöd!!

Dessvärre ser situationen i Österåker i övrigt ungefär ut som den gör på riksnivå, om man bortser från att vi i Österåker slapp få in SD i kommunfullmäktige vilket vi givetvis är väldigt glada för. Moderaterna har ökat, liksom alliansen totalt sett. Detta innebär att Österåkersalliansen återigen fått egen majoritet vilket få av oss i oppositionen hade trott och naturligtvis inte hoppats.

Resultatet på riksnivå förvånar mig inte särskilt mycket, vilket jag ska återkomma till. Men när det gäller Österåkers kommunalval ÄR jag väldigt förvånad. Jag och väldigt många andra har upplevt att det finns ett utbrett missnöje med den Moderatstyrda Österåkersalliansens politik, som bland annat lett till att vi har landets nästan lägsta personaltäthet i skolor och förskolor och att en stor del av personalen i våra verksamheter är missnöjda med kommunen som arbetsgivare. Det här är vardagsnära frågor som påverkar oss Österåkersbor såväl långsiktigt som kortsiktigt. Ändå tycks Österåkersborna till min besvikelse vara mer lockade av de 50 öres skattesänkning M utlovat och som knappast kommer att lösa situationen i de verksamheter som så många av oss är beroende av (och inte minst våra barn, som inte ens har rösträtt!).

Kanske hade Ingela Gardner Sundström (M) rätt i att några tjugolappar mer i plånboken skänker många en känsla av ökad frihet. Vi som känner oss mer tillfredsställda av att veta att våra barn vistas i en trygg och hyfsat stressfri miljö där de blir sedda om dagarna och tycker att detta är värt priset av cirka EN dagens lunch per månad, är kanske inte så många som jag trodde?

I vilket fall som helst lovar jag att jag kommer att forsätta kämpa för våra barn och unga här i Österåker. Det är 1458 dagar kvar till valet 2014 och för mig har valrörelsen redan börjat.

1 kommentar:

  1. Hur ser ert samarbete med övriga partier ut framåt under mandatperioden. Alltså de som inte tillhör Alliansen.

    /Rille

    SvaraRadera